Svenska Media Docu förvärvar tre varumärken av Aller media
Idag blev det klart att vi får nya ägare från den 1 april. Svenska Media Docu AB, med huvudkontor i Ljusdal, Hälsingland, har idag förvärvat Fiskejournalen, Allt om Flugfiske och Jaktjournalen från Aller media.
– Det här en sådan där affär där alla verkar bli vinnare, inte minst våra läsare, säger Martin Falklind, chefredaktör på Fiskejournalen. Vi tackar för en fantastisk tid hos trygga Aller Media, men vi på Fiskejournalen och Allt om Flugfiske känner givetvis ny inspiration nu när vi nu får en ägare som verkligen matchar vår verksamhet. Det känns som att vi nu kan lägga in en ännu högre växel för att både växa och serva våra läsare ännu bättre.
– Vi hoppas kunna ge dessa härliga titlar det fokus de behöver för att utvecklas positivt både digitalt och i print. Magasinen passar bra in i vår verksamhet, säger Mikael Sagström, VD och Publisher, Svenska Media Docu AB som vid förra halvårsskiftet 2016 även förvärvade fem titlar av LRF Media.
– Titlarna har potential och vi ser fram emot att utveckla dem och affären i varumärkena, säger Stefan Lindqvist, koncernchef, DocuNordic, där Svenska Media Docu AB ingår.
– Jaktjournalen, Fiskejournalen och Allt om Flugfiske är alla tre lönsamma och framgångsrika varumärken med riktigt hängivna läsare, följare och inte minst redaktioner. I en tid som kräver stort fokus på utveckling av våra varumärken finns dock inte tillräckliga synergier med vår i övrigt kvinnoinriktade portfölj inom Aller media, för att effektivt kunna utveckla de här tre varumärkena ytterligare. Jag är övertygad om att Svenska Media Docu kommer bidra till att utveckla varumärkena till sin fulla potential, säger Bodil Ericsson Torp, VD för Aller media.
Medarbetarna vid de berörda bolagen har informerats idag och den formella övergången sker 1 april 2017.